شستی اعلام حریق چیست و نحوه نصب آن چگونه است؟

Fire extinguishing system

شستی اعلام حریق چیست و نحوه نصب آن چگونه است؟

()

شستی اعلام حریق، یکی از اجزای اساسی و حیاتی سیستم اعلام حریق ساختمان‌ها است که برای اطلاع رسانی و اعلام آتش سوزی به صورت دستی استفاده می‌شود. برای نصب شستی اعلام حریق، ابتدا باید مکان مناسبی برای نصب آن در نظر گرفت. سپس باید سیم‌کشی‌های مخصوص به این سیستم را در نقاط مورد نظر کشید و به منبع برق و سیستم اعلام حریق متصل کرد. باید اقداماتی برای نگهداری و تعمیر سیستم های اعلام و اطفاء حریق انجام دهیم تا همواره آماده بکار باشند.

شستی اعلام حریق چیست؟

در ساختمان‌ها، حفظ ایمنی و جلوگیری از وقوع آتش سوزی امری بسیار مهم است. برای این منظور، از سیستم‌های پیشرفته اعلام حریق استفاده می‌شود. این سیستم‌ها شامل اجزای مختلفی مانند سنسورها، دتکتورها، آژیرها و مراکز کنترل هستند.

شستی اعلام حریق، یک نوع هشدار دهنده است که به صورت دستی فعال می‌شود و در مواقع ضروری برای اطلاع رسانی درباره وقوع حریق استفاده می‌شود. برعکس سنسورها و دتکتورهای سیستم اعلام حریق که به صورت خودکار با تشخیص نشانه‌های آتش سوزی نظیر دود و حرارت بالا، اقدام به صدا درآوردن زنگ خطر می‌کنند، شستی اعلام حریق باید توسط افراد فشار داده شود تا هشدار حریق صادر شود.

شاسی اعلام حریق

آیا میدانید دتکتور مونوکسید کربن چیست و چگونه نصب می‌شود؟

شستی اعلام حریق چگونه کار میکند؟

شستی اعلام حریق، وسیله ای است که در مکان‌های عمومی و ساختمان‌ها برای اطلاع رسانی در صورت وقوع حریق استفاده می‌شود. این شستی دارای یک میکروسوئیچ است که در حالت عادی قطع است و هنگامی که حسگرهای حرارتی یا دودی، حریق را تشخیص می‌دهند؛ میکروسوئیچ فعال شده و شستی به هشدار در می‌آید.

برای ایجاد هشدار، شستی اعلام حریق ممکن است از تیغه‌های باز و بسته اضافی برای صدور فرمان اعلام خطر استفاده کند. این تیغه ها با باز و بسته کردن در صورت وقوع حریق، اعلام خطر را به سایر افراد موجود در محل انجام می‌دهند و برای ایمنی آن‌ها اقدامات لازم را فراهم می‌کنند.

در حالت عادی، کنتاکت شستی برای اعلام حریق باز (ON) است و در حالت اعلام حریق، کنتاکت بسته (OFF) می‌باشد. وقتی شاسی فشار داده می‌شود یا از طریق ضربه فعال می‌گردد، یک مقاومت سری با سوئیچ داخل شاسی در مسیر زون و تجهیزات زون و مقاومت انتهای خط به طور موازی قرار می‌گیرد. در این حالت، پنل مرکزی حریق را تشخیص می‌دهد و در کمتر از چند ثانیه اعلام حریق را به دیگر سیستم‌های هشداردهنده مانند آژیر و چراغ‌های چشمک زدن منتقل می‌کند.

شاسی اعلام حریق

انواع شستی اعلام حریق

  • دودگیر
  • زنگ اعلام حریق
  • فلاشر
  • بوق اعلام حریق
  • شستی اعلام حریق شیشه ای
  • شستی اعلام حریق فشاری
  • شستی اعلام حریق ضد انفجار
  • شستی اعلام حریق ضدآب
  • شستی اعلام حریق آدرس پذیر
  • شستی اعلام حریق بی سیم

انواع مختلفی از شستی اعلام حریق وجود دارد که هر کدام دارای ساختار و عملکردی منحصر به فرد هستند، اما همه این ابزارها یک هدف را دنبال می‌کنند؛ هشدار دادن به افراد در مورد وقوع حریق. بنابراین، برای داشتن کارایی لازم، این قطعات باید در محل مناسب و به شکلی استاندارد و اصولی نصب شوند.

شستی اعلام حریق

درباره ی لوله کشی آتش نشانی در ساختمان بخوانید

شستی اعلام حریق چه کاربردی دارد؟

از شستی‌های آتش سوزی برای مواقعی استفاده می‌شود که قابلیت اعلام خطر آتش سوزی توسط سنسورها وجود ندارد یا افراد قادر به تشخیص زودتر حریق نیستند. این قطعات امکان کاهش زمان تشخیص آتش سوزی را فراهم می‌کنند و در نتیجه گسترش آتش سوزی و خسارت‌های آن به حداقل می‌رسد. استفاده از این شستی‌ها باعث می‌شود تا هر چه زودتر اقدامات لازم برای خاموش کردن حریق و نجات جان افراد صورت گیرد و خسارت‌های مالی و انسانی کمتری به وقوع بیافتد.

نحوه نصب و محل شستی اعلام حریق

برای نصب شاسی‌های اعلام حریق، باید قوانین و استانداردهای خاصی رعایت شود. این شاسی‌ها باید به گونه‌ای نصب شوند که درصورت بروز حادثه، دسترسی به آن‌ها سریع و آسان باشد. همچنین تعداد شستی‌های مورد نیاز و محل نصب آن‌ها، باید براساس نوع ساختمان و استانداردهای مربوطه تعیین شود. به طور کلی، این قطعات باید در نقاطی نصب شوند که به راحتی قابل دسترسی باشند و در صورت لزوم، افراد بتوانند با سرعتی مناسب به آن‌ها دست پیدا کنند.

برای نصب شستی اعلام حریق، نکات مشخصی وجود دارد که باید رعایت شود. از جمله این نکات می‌توان به نصب حداقل یک شستی در تمامی زون‌ها و در کنار درب‌ها و راه‌های خروجی اشاره کرد. فاصله بین دو شستی در راهروهای باریک 15 الی 30 متر و در راهروهای عریض 30 الی 45 متر است.

ارتفاع نصب شستی باید در حدود 110 الی 140 سانتی متر از سطح زمین باشد و محل نصب باید به گونه‌ای مشخص شود که افراد برای فعال کردن آن نیازی به طی مسافت بیشتر از 20 متر نداشته باشند. همچنین، محل نصب شستی باید دارای نور کافی برای بهتر دیده شدن در روز و شب باشد. در راه پله‌ها نیز باید تعداد مناسبی از شستی‌ها نصب شود، که به تعداد طبقات و فاصله آن‌ها بستگی دارد.

شستی‌های اعلام حریق، به غیر از مدل بی‌سیم، نیاز به نصب و راه اندازی خاصی دارند که باید توسط افراد متخصص و باتجربه انجام شود. این شستی‌ها دارای دو سیم ورودی و دو سیم خروجی هستند که سیم‌های منفی و مثبت جداگانه وارد یک کانال مجزا می‌شوند.

این نوع نصب، دقت و دانش فنی کافی را می‌طلبد تا بتوان به طور صحیح و ایمنی از شستی استفاده کرد. بنابراین، بهتر است همیشه این کار را به افراد حرفه ای و ماهر بسپارید تا هرگونه خطر احتمالی برای امنیت شما تضمین شود.

شاسی اعلام حریق

آیا میدانید سیستم اطفاء حریق واترمیست چیست؟

نتیجه گیری

شستی اعلام حریق یکی از عناصر حیاتی در سیستم‌های اعلام حریق می‌باشد. این شستی به عنوان یک رابط بین سنسورها و سیستم اعلام حریق عمل می‌کند و در صورت شناسایی حریق، اطلاعات را به سیستم اعلام حریق منتقل می‌کند تا فرآیند اعلام حریق آغاز شود.

در مکان‌هایی که احتمال خطا در سنسورها وجود دارد، اهمیت شستی اعلام حریق بیشتر می‌شود. به منظور نصب و عملکرد صحیح شستی اعلام حریق، آشنایی کامل با ساختار و نحوه نصب و عملکرد آن ضروری است. همچنین، بررسی و بازبینی دوره‌ای شستی اعلام حریق نیز از اهمیت بالایی برخوردار است تا به روزرسانی و تعمیرات لازم به موقع انجام شود و عملکرد سیستم اعلام حریق بهینه باقی بماند.

توجه کنید یک خطای انسانی کوچک در سیستم های اطفاء حریق باعث اتفاقات بسیار ناگوار میشود. استفاده از پوشش ضد حریق در ساختمان ها راهی مطمئن تر برای جلوگیری از خطرات آتش سوزی است.

نظر شما درباره این مطلب چیه؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

اولین نفر شما هستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up