پوشش رنگ ضد حریق چیست؟ نحوه اجرا + قیمت اجرای آنلاین

پوشش رنگ ضد حریق چیست؟ نحوه اجرا + قیمت اجرای آنلاین

پوشش رنگ ضد حریق چیست؟ نحوه اجرا + قیمت اجرای آنلاین

()

رنگ ضد حریق چیست؟

رنگ های ضد حریق نوعی از پوشش ضد حریق است اصولا از نوع آلی ساخته می شود و دارای ضخامت چند میکرون است، پوشش رنگ ضد حریق علی رغم ضخامت کمی که دارد، اما در زمان وقوع حادثه به وسیله ی ایجاد یک لایه ی متخلخل با ضخامت بیشتر در برابر آتش سوزی محافظت می کند. اصولا از رنگ ضد حریق بر روی مصالح قابل اشتعال استفاده می شود، تا زمان آتش گرفتن سطح محافظت شده را به تعویق بیاندازد. و یا از بیشتر شدن سطحی حریق جلوگیری کند.

محاسبه گر آنلاین قیمت رنگ ضد حریق (رنگ متورم شونده)

ترکیبات رنگ ضد حریق چیست؟

ضد حریق 1

همانطور که اشاره کردیم رنگ ضد حریق از ترکیبات شیمیایی محتلفی ساخته شده است، ولی این ترکیبات باید به گونه ای باشد که بتوانند در کنار یکدیگر عملکرد محافظتی داشته باشند. به این صورت که معمولا چهار نوع ترکیب مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از

  • ترکیب پلی هیدریک برای تولید کربن هنگام آتش سوزی
  • عامل آب زدایی که بتواند با ماده ی اولیه در دمای مناسب وارد واکنش شود و واکنش را به جای آتش سوزی به سمت تولید کربن سوق دهد.
  • عامل اسفنجی کننده و یا تولید گاز و رزین که عامل چسبیدن رنگ ها می شود.

ضخامت رنگ ضد حریق حداکثر 5 میلی متر برای سازه های فولادی و یا بتنی در برابر 2 ساعت  آتش سوزی در نظر گرفته شده است. در زمان آتش گرفتن رنگ ضد حریق طی واکنش ها تبدیل به  فوم پف کرده ای می شود که به دلیل وجود میلیون ها سلول کوچک مقاوم در برابر حریق زمان سوختن چند ثانیه ای را به ساعت ها تبدیل کند.

رنگ ضد حریق چیست

در زمان بحران آتش سوزی این خود یک فرصت حیاتی برای کمک آتش نشانان و جلوگیری از پیشرفت تحریق به حساب می آید، از پوشش رنگ ضد حریق برای حفاظت در شرایط خاص از سازه های فلزی و یا بتنی، سطوح داخلی ساختمان استفاده می شود.

مزایای رنگ ضد حریق نسبت به سایر پوشش های ضد حریق

رنگ های ضد حریق نسبت به سایر پوشش ها مزایای بسیاری دارند که زیر به چند مورد آن اشاره شده است

رنگ ضد حریق توسط شرکت آذر ایستا بنا
نمونه رنگ ضد حریق اجرا شده توسط مجموعه در پارکینگ

این نوع رنگ نسبت به سایر پوشش ها فضای کمتری را اشغال می کند به این صورت که، می توان به طور متوسط از 500 میکرون تا 5500 میکرون روی کلیه سطوح ساختمانی با هر زاویه ای اعمال کرد. پس نتیجه میگیریم در واقع، رنگ ضد حریق فضایی را اشغال نکرده است. هم ظرافت کار حفظ شده است و هم سازه در مقابل آتش سوزی ایمن شده است. ولی بطور مثال؛ در پوشش های معدنی این ضخامت به  چند سانتی متر میرسد  که این خود باعث اشغال فضای بیشتری می شود.

درباره پوشش ضد حریق بیشتر بخوانید: پوشش ضد حریق سیمانی

  • به راحتی می توان نقاطی از سطحی که آسیب دیده است را ترمیم کرد.
  • این نوع پوشش به راحتی پس از مرحله ی آماده سازی سطح سازه، قابل اجرا است و در زمان کم و به راحتی با ابزار مختلف انجام می شود.
  • رنگ در زمان آتش سوزی گاز های سمی ایجاد نمی کند و ایمن بوده.
  • رنگ در واحد متر مربع وزن بسیار کمتری نسبت به  سایر پوشش ها می برد. در حالیکه پوشش ضد حریق بر پایه ی مواد معدنی در طراحی های متراژ بالا بار مرده به حساب می آید.
  • به دلیل سهولت در اجرا، اشغال فضای کمتری از سطح سازه و سطح صاف تر و بدون نیاز به هزینه ی دوباره جهت ترمیم و صاف کردن سطوح سازه، از جهاتی رنگ ضد حریق مقرون به صرفه و اقتصادی تر می باشد.

کاربردهای رنگ ضد حریق

رنگ ضد حریق

رنگ ضد حریق دارای کاربرد های بسیار زیادی است که در زیر به چند مورد آن اشاره میکنیم

  • از رنگ ضد حریق در محیط های داخلی ساختمان هم می توان استفاده کرد.
  • در سازه هایی که در آن ایمنی و بهداشت اهمیت بسیار زیادی دارد قابل استفاده است.
  • رنگ ضد حریق مناسب سازه هایی که فضای محدودی دارند بسیار مناسب است، زیرا در فضای اشغال شده صرفه جویی می شود.
  • سازه هایی که برای ساخت زمان محدودی دارند.
  • از نظر ظاهری زیباتر از سایر پوشش ها است.

روش اجرای رنگ ضد حریق

استفاده از رنگ‌ها و محصولات ضد حریق یکی از روش‌های ایجاد ایمنی در ساختمان‌ها و وسایل مختلف است. انواع رنگ‌ها و محصولات ضد حریق، تفاوت‌های زیادی با هم دارند و بسته به نوع و کاربرد آن‌ها، ممکن است کدها و مقررات مختلفی را به همراه داشته باشند.

برای استفاده صحیح از این محصولات، باید دستورالعمل‌های شرکت سازنده رعایت شود. رنگ‌های منبسط شونده ضد حریق به عنوان یک نمونه، نیازمند رعایت دقیق این دستورالعمل‌ها هستند. استفاده از لایه رویی مناسب می‌تواند دوام و ایمنی ساختار را در برابر حرارت بالا تضمین کند. برای تعیین دقیق استفاده از رنگ‌ها و محصولات ضد حریق، تحقیقات بیشتری نیاز است تا مکان کاربرد و نیازهای مختلف را به خوبی تعیین کرد.

پوشش رنگ ضد حریق
پوشش رنگ ضد حریق

برای استفاده از رنگ نسوز در فلزات، مراحلی که باید انجام شود بسیار حیاتی هستند. در ابتدا، فلز باید به طور کامل تمیز شده و در صورت لزوم با مواد ساینده یا ساب زده شود. سپس، فشار دستگاه باید به درستی تنظیم شود. برای جلوگیری از اکسیداسیون، استفاده از پرایمر ضد اکسیداسیون ضروری است. بعد از این مراحل، سطح فلز باید به طور کامل خشک شود. در نهایت، از اسپری، برس یا غلتک برای اجرای رنگ استفاده می‌شود.

استفاده از اسپری دستی برای پاشش رنگ روشی کارآمدتر است زیرا یک لایه محافظ روی فلز ایجاد می‌کند. البته باید توجه داشت که ضخامت پوشش رنگ توصیه شده را رعایت کرد. ضخامت لایه رنگ نسوز بستگی به میزان گرمایشی که باید تحمل شود و ابعاد فلز دارد.

درباره پوشش ضد حریق بیشتر بخوانید: اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

انواع رنگ ضد حریق

رنگ های ضد حریق در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرد، که اگر به صورت کلی نگاه کنیم به دو دسته ی زیر تقسیم می شوند

دسته منبسط شونده

اجرای رنگ ضد حریق

که این دسته، اصولا ضخامت بین 0.5 تا 5.5 میلی متر بر روی کلیه سطوح مانند؛ سازه اسکلت فلزی (فولادی)، گچ، بتن، چوب، کابل و دیگر سطوح اجرا کرد که به محض آتش گرفتن این سطوح ضخامت 0.5 میلی متری به 4-5 سانتی متر رسیده و مانع از رسیدن شعله به سطح های زیرین و شدت گرفتن آتش سوزی می شود.

دسته دیر سوز کننده

این دسته معمولا بر روی سطوح پلیمری، کاغذ، پارچه، چرم، چوب و سایر مواد اجرا می شود تا در زمان آتش سوزی قابلیت شعله ور شدن را نداشته باشد. و در زمانیکه آتش میگیرند نسبت به زمانی که رنگ ضد حریق ندارند سوختن بسیار کند تری خواهند داشت.

ضد حریق رنگ

نحوه عملکرد رنگ ضدحریق به چه صورت است؟

برای اجرا کردن این نوع پوشش، در درجه ی اول باید سطح سازه را آماده ی پوشش کرد . و در مرحله ی بعد پرایمر مناسب روی سطح سازه ی فولادی و یا بتنی کشید و بعد رنگ را اجرا میکنیم. رنگ بسیار راحت و در زمان کم و با ابزار و یا دستگاه های مختلف قابل اجرا است. و تقریبا بر روی کلیه سطوح قابلیت اجرا دارد. ضخامت رنگ ضد حریق بسته به نوع سازه، شکل سازه، ضخامت ورق، امکانات اطفا حریق و … اجرا می شود. اگر زمانی سطح پوشیده شده از رنگ ضد حریق مورد اصابت قرار بگیرد، به راحتی می توان آن را ترمیم کرد. و در نهایت و آخر کار سطح پوشیده شده، سطحی صاف و صیقلی است که نیاز به ترمیم دوباره ندارد.

قیمت پوشش ضد حریق

قیمت و هزینه پوشش ضد حریق به المان های زیادی بستگی دارد که برای قیمت گذاری پرژه احتیاج به رویت وضع موجود سازه و نقشه های سازه می باشد. خرید مصالح هم بستگی به قیمت روز میلگرد و رابیتس، ماسه و سیمان دارد. بنابراین هر شرکت با توجه به استاندارد هایی که دارد قیمت تمام شده اش متفاوت است مثلا برخی شرکت ها که متریال را در داخل کشور تولید می کنند قیمت متریال برای آن ها ارزان تر در می آید و بنابراین قیمتی که برای دریافت کار به کار فرما اعلام می کنند کمتر است و برخی شرکت ها چون کیفیت متریال در آن ها کمتر است و ضخامت بیشتری باید پاشش کنند قیمت را کمتر اعلام می کنند. شرکت های پوشش ضد حریق نیز که با متریال وارداتی کار می کنند هزینه تمام شده آنها بیش تر می گردد بنابراین قیمت پیشنهادی آن ها نیز بالا می رود.

نظر شما درباره این مطلب چیه؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

اولین نفر شما هستید

1 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up