بررسی کامل گروه‌بندی آتش سوزی | آموزش مهار هر نوع از حریق

گروه-بندی-آتش-سوزی

بررسی کامل گروه‌بندی آتش سوزی | آموزش مهار هر نوع از حریق

()

متاسفانه آتش سوزی از بلاهایی است  که انسان از دیرباز با آن دست و پنجه نرم می‌‌کند. این پدیده سبب خسارت‌ های بسیار جدی مالی و جانی می‌شود و در زمان کوتاهی میتواند یک زندگی را کاملا زیر و  رو کند. آتش در واقعیت با روشنایی و حرارت بسیار بالا و دود خطرناک همراه می‌باشد.

گروه بندی آتش سوزی یکی از اصول اساسی در مدیریت حریق است که به کمک آن می‌توان به بهترین شکل ممکن با وقوع حریق برخورد کرد. این گروه‌ بندی شامل سه دسته اصلی از آتش‌ سوزی‌ ها است که عبارتند از: آتش‌ های کلاس A که از جمله مواد جامد هستند، آتش‌ های کلاس B که شامل مواد مایع مانند نفت و گاز هستند و آتش‌ های کلاس C که مربوط به آتش‌ های الکتریکی و الکتریکال هستند. این گروه‌ بندی به مدیریت حریق و انتخاب مواد اطفاء حریق مناسب کمک میکند تا به بهترین شکل ممکن با هر نوع حریقی که رخ می‌دهد، برخورد کرد.

apartments fireچ

شیوه خاموش کردن آتش را آموزش ببینید

ضمن تعریف و پژوهش درباره انواع آتش سوزی، لازم است انواع شیوه‌ های خاموش کردن آن را نیز توضیح دهیم چون درصورتی که حریق را به سرعت خاموش نکنیم خسارات ناشی از آن بسیار خطرناک خواهد شد و گسترش خواهد یافت.

شناخت انواع حریق و نحوه خاموش کردن آنها با دقت به‌ این موضوع که مستقیما با سلامتی و حتی زندگی آدم سرو کار دارد و می‌تواند خسارات مالی جبران ناپذیری را ایجاد نماید، بسیار ضروری و لازم است اشخاص آن را بررسی کنند تا نسبت به آن مطلع شوند.

علاوه بر این یکی از راه‌ های پیشگیری از خسارات ساختمانی در سازه‌ های امروزی توسط آتش استفاده از پوشش ضد حریق است. این پوشش باعث مقاوم سازی سازه در مدت زمان معینی که مستقیما در مقابل آتش قرار دارد میشود و همین امر کمک شایانی به حفظ جان ساکنین و مهار آتش میکند.

شرکت آذر ایستا پدرام سازه با سالها تجربه موثر در زمینه اجرای پوشش ضد حریق فعالیت می‌کند و با اجرای پوشش ضد حریق در شهر‌ها و شرکت‌های صنعتی توانسته است نامی نیکو برای خود بسازد.

انواع آتش چگونه دسته بندی میشود؟

انواع آتش سوزی مبنی بر تعریف و نوع ماهیت آن گروه بندی می‌شود و با وجود آنکه ممکن می‌باشد این گروه بندی در کشورهای گوناگون مختلف باشد، ولی در واقعیت ماهیت و گروه بندی که قصد داریم آن را توضیح دهیم، در همه جا مشترک است. در گروه بندی‌ های ارائه شده بوسیله کشورهای اروپایی و ایالات متحده و ژاپن تفاوت‌ هایی وجود دارد که توضیح خوا‌هیم داد و اما تعدادی از این دسته ها در همه جا مشترکند.

آتش سوزی گروه A

گروه A دربرگیرنده آتش سوزی مواد خشک و جامدی است که بعد از سوختن از خود خاکستر به جا می‌گذارند. در این نوع از حریق مواد قابل اشتعال مثل چوب، پلاستیک، کاغذ، پارچه و امثال آن می‌سوزند و خاکستر به جا می‌‌گذارند.

در‌ این مجموعه استدلال آتش یا حریق‌ های مغزی یا به عبارتی درونی، میتواند مورد‌های نامبرده باشند که ساختار آلی دارند و اکثر اوقات آتش در آنها توام با مواد جامد گداخته خواهد بود.

Examining the types of fires and how to extinguish them

شیوه خاموش کردن آتش سوزی گروه  A

سرد کردن مواد جامد قابل اشتعال مانند پارچه، چوب، پلاستیک و غیره بهترین شیوه خاموش کردن آن می‌باشد. دراین راستا پیشنهاد می‌شود از آب تحت عنوان ابزار اطفایی مصرف شود که اقتصادی و به طور وسیعی در دسترس می‌باشد.

در واقع در این شیوه لازم است که با به کارگیری از آب درجه حرارت جسم محترق کاهش یابد تا حدی که آتش متوقف شود. لذا سرد کردن بوسیله آب را تا زمان اطفای سوختن کامل متوقف نکنید.

بیشتر بخوانید: انواع کپسول آتش نشانی و کاربرد آن‌ها

آتش سوزی گروه B

دسته B یکی از دیگر از انواع حریق بوده که مختص مایعات و جامدات قابل اشتعال می‌باشد. در واقع آتش مایعات قابل اشتعال در‌ این دسته جای ‌دارد که بعد از سوختن از خود خاکستری به جا نخواهند داشت.

این مایعات مشتمل بر الکل، نفت، بنزین، گازوئیل و مایعات قابل اشتعال نظیر این سوخت ها می‌باشد. آتش مایعات یا آتش‌های سطحی سوز در این دسته جای خواهد داشت. برای خاموش کردن این مواد نباید از آب استفاده شود.

شیوه خاموش کردن آتش سوزی گروه B

جهت اطفای آتش سوزی گروه B همانگونه که گفته شد، مشتمل بر مایعات اشتعال زا میشود، بهترین شیوه خفه کردن می‌باشد. در‌ این عملیات می‌ بایست ضلع اکسیژن مثلث حریق را از بین ببرید که منظور خفه کردن یا گرفتن اکسیژن است.

برای خفه کردن مایع در حال آتش از کپسول آتش نشانی کف، پودر و گاز و همینطور هیدروکربورهای هالوژنه استفاده می‌شود. درصورتی که به این کپسول دسترسی نداشتید، می‌‌توانید این عمل را به کمک پتو، شن یا ماسه انجام دهید.

Examining the types of fires

آتش سوزی گروه C

گروه C از آتش، که به عنوان گروه گازها شناخته می‌شود، در استانداردهای مختلف متفاوت تعریف شده است. در استانداردهای آمریکایی، این گروه شامل حریق‌های الکتریکی مانند آتش‌سوزی تابلو برق، سیم‌کشی و تجهیزات الکتریکی می‌شود، در حالی که در استانداردهای اروپایی، این گروه مربوط به حریق‌های ناشی از گازهای قابل اشتعالی مانند متان، بوتان و پروپان است.

 نکته دارای اهمیت درباره‌ این گروه آن است که در صورت انفجار و حریق گاز، وسیله و روشی جهت در اختیار گرفتن آن نیست و نمی‌توان از آن خودداری کرد. البته در شرایطی که گاز در مخزن باشد، می‌توان با انجام شیوه‌هایی نظیر سد کردن و خنک کردن آن در دقایق اول کنترلش کرد.

ولی باید توجه داشت که‌ این عملیات باید قبل از داغ شدن مخزن و تغییر فرم آن انجام گیرد. لذا پیشگیری در حریق این موردها نسبت به کنترل آن که بسیار ریسک پذیر بوده، بهترین راه حل می‌باشد.

در نهایت ناگفته نماند که در بعضی از گروه بندی ها، گازهای قابل اشتعال قرار ندارند و تحت عنوان یک گروه جداگانه در نظر گرفته نمی‌‌شود. یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از گسترش خسارات ناشی از حریق، اجرای پوشش ضد حریق است که توسط مجموعه ما به بهترین صورت انجام می‌شود.

شیوه خاموش کردن حریق گروه C

بهترین شیوه اطفای حریق گازهای قابل اشتعال، شیوه قطع سوخت یا جداسازی است. همانگونه که گفته شد، سدکردن در‌ این نوع از آتش راه‌حل مناسبی بوده که منظور از اجرای این عملیات جلوگیری از رسیدن گاز قابل اشتعال (مانند گازهای طبیعی) به مرکز حریق می‌باشد. در‌ این شیوه اکثر اوقات شیر گاز بایستی بسته شود و یا به هر روش دیگر، از نشت گاز خودداری شود.

بیشتر بخوانید: مهم ترین تجهیزات آتش‌نشانی که باید بشناسید

آتش سوزی گروه D

گروه D مرتبط به سوختن فلزات میباشد و فلزات قابل اشتعالی نظیر پتاسیم، آلومینیوم، منیزیم و غیره در‌ این گروه قرار دارند.

شیوه خاموش کردن آتش سوزی گروه D

توسط کپسول آتش نشانی انجام می‌گیرد. تعیین کپسول به نوع فلز اعم از سدیم، منیزیم، آلومینیوم و … بستگی دارد.

آتش سوزی گروه E

گروه E در بعضی از گروه بندی‌ های انواع حریق قراردارد که مرتبط با وسایل برقی و آتش الکتریسیته است. برای مثال میتوان به دینام موتور یا ژنراتور آن، تلویزیون، سشوار، ماکروفر و امثال آن اشاره داشت که در واقع در این مورد‌ها عوامل حریق الکتریسیته است و یا دلیلی در‌ این پدیده تاثیرگذار بوده است. در‌ این نوع از حریق ممکن است آتش‌ های دیگر نیز رخ دهد. قابل ذکر است که در دیگر گروه بندی‌ ها، دلیل الکتریسیته را در گروه C قرار می‌دهند.

Group E fire

شیوه خاموش کردن حریق گروه E

همان طور که گفته شد، آتش سوزی E از سایر کلاس‌ های حریق بوده که مشتمل بر الکتریسیته می‌باشد. به منظور اطفای آتش سوزی این گروه مورد نیاز است اول وسیله برقی محترق را از برق کشیده و جریان الکتریسیته را قطع فرمایید. بعد نسبت به خاموشی حریق اقدام کنید.

پیشنهاد می‌شود که از روشی استفاده کنید تا آسیبی به دستگاه برقی نرسد و بتوان دوباره از آن استفاده نمود. در حقیقت استفاده از گاز دی اکسید کرین CO2 بهترین شیوه خاموش کردن حریق این گروه می‌باشد چرا که عایق جریان الکتریسیته است، کاربرد موثری دارد.

آشنایی بیشتر با گروه آتش سوزی E و روش های مواجه با آن

آتش سوزی گروه K

در استاندارد‌های انگلیسی از این مجموعه با اسم گروه F هم یاد می‌گردد. بیشترین محل رخداد این مجموعه از حریق در آشپزخانه‌ ها میباشد! مواد قابل اشتعال گروه K مشتمل بر روغن‌ ها و چربی‌ های پخت در آشپزخانه می‌باشد. این نوع حریق ها به دلیل وجود چربی و روغن های سرد شده در محیط های پخت و پز، بسیار خطرناک هستند و ممکن است باعث ایجاد آتش سوزی های گسترده و سریع شوند.

بنابراین، برای پیشگیری از این نوع حوادث، استفاده از روش های مناسب برای اطفای حریق و نگهداری و استفاده از روغن و چربی ها به صورت ایمن و مطمئن بسیار حائز اهمیت است.

شیوه خاموش کردن حریق گروه K

راه حل اطفاء حریق در این مورد، کپسول‌ های مخصوص شیمیایی که به Wet Chemical Fire Extinguisher مشهورند است. این کپسول‌ ها اکسیژن و گرمای شعله را می‌گیرند و سطح حریق به مرور پایین می‌آید و مهار می‌شود. 

Investigation of types of fire

جمع بندی

آموزش مهار آتش سوزی و گروه‌ بندی آن یکی از مهمترین مسائلی است که برای ایمنی عمومی و حفاظت از خود و دیگران باید به آن توجه کرد. این آموزش‌ ها شامل شناخت نوع آتش، استفاده از وسایل ایمنی، اطلاعات در مورد خاموش کردن آتش و نیز نحوه اخلال در گسترش آن می‌باشد. افرادی که این آموزش‌ ها را دریافت کنند، میتوانند در مواقع اضطراری بهترین تصمیمات را بگیرند و به دیگران کمک کنند تا از خطرات آتش سوزی در امان باشند.

آذر ایستا پدرام سازه با سال‌ها فعالیت در حوزه ضد حریق ضمانت افزایش سطح ایمنی سازه‌ های جدید را دارد. در این راستا اگر نیاز به اطلاع از قیمت پوشش ضد حریق و ثبت سفارش داشتید از طریق راه‌های ارتباطی وبسایت اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طبقه‌ بندی مکان‌ها با توجه به خطر آتش سوزی

نظر شما درباره این مطلب چیه؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

اولین نفر شما هستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up