پوشش ضد حریق در فهرست بها

IMG 20220405 134944

پوشش ضد حریق در فهرست بها

()

پوشش ضد حریق یا همان فایرپروف دارای قدمت کوتاهی در فهرست بهای کشور است. در طی سال ها موضوع ضد حریق کردن سازه ها و مقاومت آن ها در برابر آتش سوزی مورد توجه نظام فنی و اجرایی بوده است. اما از سال 98  رسما پوشش ضد حریق در فصل چهاردهم فهرست بها جا داده شد.

که با توجه به اهمیت و تازگی این موضوع در فهرست بها، هدف این مقاله تشریح نکاتی که درعقد قرار داد های پوشش ضد حریق، نظارت بر حسن انجام کار، تهیه و کنترل صورت وضعیت کمک بسیاری به کارفرمایان بکند.

الزامات پوشش ضد حریق در فهرست بها

  • مشخصات کامل پوشش ضد حریق ، منبع تهیه ی آن و بطور جامع هر نوع اطلاعاتی که از نظر هزینه عملیات اجرایی موثر بوده، و لازم است پیمانکار قیمت  مناسب تری پیشنهاد دهد، و نسبت به آن آگاهی داشته باشد. و باید در مشخصات فنی درج شود.
  • باید حتما مشخصات فنی پوشش ضد حریق، گواهی نامه آزمایش بر اساس استاندارد معتبر، به دلیل انطباق با مشخصات فنی ارائه شده و به تایید مهندس مشاور برسد.
  • مبنای اندازه گیری برای پوشش ضد حریق سطح کار است. که طبق ابعاد در نقشه و صورت جلسه ها با پوشش، پوشیده می شود. به عنوان مثال در تیر های لانه زنبوری، سطح سوراخ از یک طرف محاسبه، و از طرف دیگر سطح کار کسر می گردد. همچنین برای حفره های ذوزنقه ای بین تیر ها ی فولادی و تاوه فلزی ماندگار ردیف های مربوطه ی تیر را پوشش ضد حریق میزنند. ولی بابت پر کردن حفره های با مصالح، مورد تایید مهندس مشاور هزینه جداگانه حساب نمی شود.
  • در صورتی که طبق مشحصات فنی و یا نقشه ها ، مدت زمان مقاومت در برابر حریق بیشتر از 60 دقیقه مشخص شود. برای فاکتور های مقطعی 90 متر مربع به ازای هر 30 دقیقه مقاومت 25 درصد . و برای فاکتور مقطع بیش از 90 به ازای هر 30 دقیقه افزایش مقاومت 35 درصد در نظر گرفته می شود.
  • هزینه ی اجرای پوشش ضد حریق بر روی سطوح فولادی تو خالی به اعمال ضریب افزایش محاسبه می گردد.که این ضریب ها بر اساس فاکتور مقطع تا 90 متر مربع برابر 05/1 است و برای فاکتور مقطع بیشتر از 90 متر مربع برابر 15/1 است.
  • برای رعایت حداقل مقاومت چسبندگی پوشش عایق حریق و پایه فولاد نیاز به  (شبکه فلزی، توری، رابیتس، پین های فولادی) و یا پرایمر در آستر نیاز باشد، مبلغ اضافه ای دریافت نخواهد شد.
    در صورتی که مشخصات فنی یا نقشه ها،  حتی ملاحظات ابعادی، ابعاد بزرگ مقاطع، الزام ضخامت زیاد پوشش و محصور شدگی کامل مقطع، ملزوم به تعبیه شبکه فلزی  باشد، با تایید مهندس مشاور، هزینه ی آن جداگانه حساب می شود.

نظر شما درباره این مطلب چیه؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

اولین نفر شما هستید

4 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up