بررسی ضوابط طراحی پارکینگ تجاری

ضوابط و استانداردهای ساخت انواع پارکینگ تجاری

بررسی ضوابط طراحی پارکینگ تجاری

()

مرکزهای خرید مکان‌هایی پر رفت و آمد و شلوغ می‌باشند بر این اساس یافتن مکانی که بتوان خودرو را در آن پارک کرد و از امنیت آن اطمینان کافی را داشته باشیم کار راحتی نیست. بر این اساس مراکز خرید بایستی دارای پارکینگ‌هایی باشند که ضمن نزدیکی به درب اصلی ورود به فروشگاه مورد نظر، امنیت زیادی داشته باشد.

ساختار استاندارد یک پارکینگ تجاری چگونه است؟

Parking lot design

استانداردهای خاصی برای طراحی و اجرای پارکینگ در ساختمان‌های تجاری وجود دارد. این استانداردها بطور علمی و اصولی در نظر گرفته شده‌اند، به‌طوری که عبور و مرور اتومبیل‌ها در آن با سختی مواجه نشود و کاربران ساختمان اعم از مالکین و مراجعین، در استفاده از پارکینگ به مشکل برنخورند.

خصوصیات پارکینگ‌ها شامل مواردی مانند ظرفیت خودروهای قابل پارک، کفپوش و سقف آن، شرایط تهویه، اجرای رمپ با شیب مطلوب و… است. این نکات باید مطابق با اصول و استانداردهای تعیین شده، رعایت شوند.

ضوابط تعداد پارکینگ تجاری

بر اساس ضوابط تعداد پارکینگ تجاری، تعداد پارکینگ مورد نیاز برای هر صد متر مربع، سه پارکینگ است، اما برای واحدهای اداری، این تعداد به دو پارکینگ کاهش می یابد. برای واحدهای کمتر از سی و سه متر مربع، تنها یک پارکینگ مورد نیاز است.

این ضوابط برای اطمینان از اینکه تمامی مشتریان و کارمندان، به راحتی به محل کار یا خریدشان دسترسی داشته باشند، و همچنین برای جلوگیری از ترافیک و شلوغی های زیاد در محیط های تجاری و اداری، ایجاد شده اند.

با ضوابط لوله کشی آتش نشانی در ساختمان آشنا شوید

ظرفیت پارکینگ ساختمان

ظرفیت پارکینگ‌ها عاملی است که باید بسته به نوع کاربری ساختمان تجاری یا مرکز خرید و… و با توجه به استانداردهای جهانی مشخص می‌شود.

بررسی-سیستم-تهویه-و-تخلیه-دود-پارکینگ

کفپوش پارکینگ تجاری

جنس کفپوش هم مساله‌ای است که در استانداردها مطرح شده است. کفپوش یک پارکینگ استاندارد، باید از جنس مرغوب و باکیفیت مانند اپوکسی ساخته شده باشد. چراکه کیفیت بالای آن باعث می‌شود خیلی زود بافت کفپوش خراب نشود و نرمی و روانی خود را از دست ندهد. بنابراین دیرتر نیاز به ترمیم و تعویض خواهد داشت و مالک ساختمان را از هزینه‌ تعویض زودهنگام معاف می‌کند.

سقف پارکینگ ساختمان

سقف پارکینگ هم باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد که ایمنی را برای محافظت از خودروهای در حال رفت و آمد، فراهم کند. طراحی سقف در پارکینگ ساختمان‌ها، می‌تواند در جزئیات معماری سازه هم مد نظر قرار بگیرد.

اگر پارکینگ به جای طبق همکف یا پایین ساختمان در فضای باز احداث شود، لازم است بطور ویژه جنس مصالح مورد استفاده برای ساخت سقف آن مورد توجه قرار گیرد. جنسی مثل برزنت، پلاستیک یا هر متریال منتخب دیگر، باید از ماشین‌های پارک شده زیر سقف، در برابر افتادن اشیاء یا مصالح ساختمانی مثل آجر روی ماشین‌ها، محافظت کند.

Key requirements for parking lot design

امنیت در پارکینگ تجاری

با توجه به اهمیت امنیت در پارکینگ ها، رانندگان نیاز دارند که به اطمینان از امنیت پارکینگ ها برای پارک کردن خودروهایشان داشته باشند. به عنوان یک مشاور امنیتی، سین آرنز تاکید می‌کند که پارکینگ یکی از محیط‌های پرمسولیت برای دارایی‌ها است.

آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۲.۴ میلیون جرم در پارکینگ‌ها و گاراژ‌ها رخ داده است، که شامل جرایم خشن و دزدی از داخل خودروها می‌شود. به علاوه، استفاده‌ کنندگان از پارکینگ می‌توانند در معرض خطراتی مانند تصادفات ترافیکی و حوادث اورژانسی قرار بگیرند. بنابراین، امنیت پارکینگ‌ها باید از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

برای افزایش امنیت در پارکینگ‌ها، ابتدا باید از دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های نظارتی استفاده کرد. این دوربین‌ها می‌توانند به طور ۲۴ ساعته به دیدبانی و نظارت بر پارکینگ‌ها کمک کنند و در صورت وقوع حادثه، اطلاع رسانی مناسبی انجام دهند. همچنین، نصب سیستم‌های امنیتی مدرن مانند سیستم‌های تشخیص تخلف و دزدگیرهای مختلف نیز می‌تواند امنیت پارکینگ را بهبود بخشد.

تاسیسات تهویه پارکینگ

از المان‌های مهم دیگر در احداث پارکینگ ساختمان‌های تجاری، استفاده از سیستم‌های تهویه‌ی هوا مانند اگزاست فن‌ها است. باید از دستگاه‌های قدرتمند به تعداد کافی برای تهویه هوای پارکینگ‌های داخل ساختمان‌ها استفاده شود. این دستگاه‌ها باید بطور حساب شده در قسمت‌های مختلف پارکینگ نصب شده و هوای گرم و آلوده با دود داخل فضا را پاکسازی و تخلیه نمایند.

چرا که با حجم خودروهایی که روزانه در پارکینگ‌ها تردد می‌کنند، مقدار زیادی از گازهای سمی اگزوز ماشین‌ها در پارکینگ پخش می‌شود که تجمعشان دردسرساز است. به‌همین دلیل طبق استانداردها و برای دریافت مجوز از مراجع مربوطه، باید امکانات تهویه هوا در پارکینگ تعبیه شود.

The standard structure of a commercial parking lot

استاندارد رمپ پارکینگ‌ها

رمپ قسمتی مهم از پارکینگ‌های طبقاتی در ساختمان‌های تجاری را می‌سازد. جهت طراحی و اجرای استاندارد رمپ در پارکینگ‌ها، نیاز است افرادی متخصص و آموزش دیده وارد عمل شوند. رمپ‌های پارکینگ، می‌بایست بر اساس استاندارد و اصول بین المللی ساخته شوند. در غیر این صورت، سازنده یا صاحب ساختمان تجاری، ملزم به پرداخت جریمه به مراجع مربوطه مثل شهرداری و همچنین تخریب و اصلاح آن است که این امر هزینه‌های قابل توجهی به دنبال دارد.

اهمیت پارکینگ تجاری در سازه

پارکینگ‌ها انواع گوناگونی دارند که پارکینگ تجاری یک کدام از آن‌ها است که اهمیت بسیار زیادی بر روی فروش و به شهرت رسیدن فروشگاه دارد. بر این اساس پرداخت هزینه روی ارتقاء سطح کیفی پارکینگ در واقع نوعی سپرده گذاری می‌باشد که در طولانی مدت تاثیرات آن را می‌توان رویت کرد. گروه آذر ایستا پدرام سازه با سالها تجربه و تخصص در زمینه طراحی و پیاده سازی انواع پوشش ضد حریق، اگزاست فن و… این بار به توضیح و تشریح درباره پارکینگ تجاری پرداخته است.

ضوابط پارکینگ تجاری

در ادامه به برخی از ضوابط پارکینگ تجاری اشاره میکنیم.

Commercial parking regulations

در ساخت پارکینگ تجاری، می‌بایست از ضوابطی که بوسیله شهرداری، مندرج؛ در اجرا و پیاده سازی تقلید نماید.

  • فضای داخلی پارکینگ، بایستی طبق ضوابط پارکینگ تجاری ساخته شود.
  • اداره‌ها، درمانگاه‌ها و سازمان‌هایی که تعداد مراجعین زیادی دارند؛ موظفند سی درصد، پارکینگ اضافی برای مراجعین در همان ساختمان یا تا مسافت دویست و پنجاه متری ساختمان مربوط ایجاد کنند.
  • شیوه چینش داخلی پارکینگ‌ها با دقت به ضوابط پارکینگ تجاری، می‌بایست به نحوی باشد که در تردد اشخاص ناتوان و علیل و همینطور، جای پارک معلولین و ناتوانان مشکلی پیش نیاید.
  • برای اشخاص عقب افتاده جسمی، پهنا پارکینگ سه و نیم متر، لازم می‌باشد. ارتفاع پارکینگ، دست کم می‌بایست 5 متر باشد و طول آن تا 3 متر در نظر گرفته شود.
  • زیرزمین پارکینگ تجاری، می‌بایست در دسترس کلیه طبقات ساختمان باشد.
  • فضای داخلی پارکینگ تجاری می‌بایست به طوری باشد که قابلیت دور زدن خودروها به راحتی آماده باشد.
  • شیب موجود در رمپ‌های پارکینگ، حداکثر پانزده در صد و عرض رمپ می‌بایست 3/5 متر باشد.
  • کف ساخته شده برای رمپ‌ها بایستی از مصالحی باشد که لغزندگی برای خودروها ساخت نکند و قابلیت و امکان شستشو داشته باشد.
  • در ساختمان‌های بیشتر از ده واحد، پیاده سازی سرویس بهداشتی در پارکینگ، الزامی می‌باشد.
  • وجود آب ‌شرب در تمامی پارکینگ‌ها اجباری می‌باشد.
  • طبق استاندارد پارکینگ، در شرایطی که پارکینگ برای پارک دو خودرو، ساخت‌ و ‌ساز گردیده می‌بایست عرض پارکینگ، دست کم 4/5 متر و برای سه خودرو، حداقل 6/5 متر باشد.
  • تعداد پارکینگ لازم تجاری، مطابق قوانین تعداد پارکینگ تجاری، به ازای هر صد متر مربع، سه پارکینگ می‌باشد و برای واحدهای اداری، این تعداد به دو پارکینگ، کاهش می‌یابد.
  • تعداد پارکینگ موردنیاز تجاری، مطابق مقررات تعداد پارکینگ تجاری، برای واحدهای کمتر از سی و سه متر مربع، به یک پارکینگ می‌رسد.

Commercial parking design criteria

سرانه پارکینگ

منظور از سرانه پارکینگ، تعداد پارکینگ به ازای هر شخص می‌باشد. سرانه پارکینگ، از گرد آوری نمودن میزان تقاضای پارکینگ برای کاربری‌های گوناگون در آن ناحیه و با دقت به مساحت هرکاربری، در آن حوزه‌ به دست می‌آید. واحد سنجش سرانه پارکینگ از ناحیه‌ای به ناحیه دیگر متفاوت است. سرانه پارکینگ به ازای هر شهروند می‌بایست مشخص باشد و نگهبانی گردد.

در احتساب سرانه پارکینگ برای هر منطقه، می‌بایست تردد خودروها، مسیرهای توقف و عبور اضطراری، مسیرهای عبوری اتوبوس‌ها مد نظر قرار گیرد. در شهرهای بزرگ، سرانه پارکینگ نسبت به تعداد خودروهای آن شهر با کمبود قابل توجهی روبرو می‌باشد.

انواع پارکینگ‌ها

پارکینگ‌ها انواع مختلفی دارند و به گروه بندی‌های متفاوت تقسیم می‌شوند. پارکینگ طبقاتی، پارکینگ خیابانی، پارکینگ پشت بامی، پارکینگ زیرزمینی، پارکینگ هوشمند و…

پارکینگ طبقاتی

vertical parking

این نوع از انواع پارکینگ‌ها، در برج‌ها و مرکزهای خرید به کارگیری می‌گردد. این پارکینگ‌ها معمولا مارپیچ ساخته می‌گردند و دارای تعدادی طبقه می‌باشند و از بالابرهای خودرو یا این که رمپ‌های داخلی در آن به کارگیری می‌شود. امروزه، به کارگیری از رمپ داخلی، رایج شده و به کارگیری از بالابر خودرو، دیگر استفاده نمی‌شود.

پارکینگ خیابانی

این نوع از انواع پارکینگ‌ها، در کنار خیابان بوسیله خودروها انجام می‌شود یا این که به صورت مکانی عمومی، در نظر گرفته گردیده که به صورت رایگان می‌باشد یا این که هزینه برای آن پرداخت می‌گردد.

street parking

پارکینگ پشت بامی

نوع دیگری از انواع پارکینگ‌ها به حساب آورده می‌شود که برای وسایل سبک، مانند: دوچرخه و موتورسیکلت در پشت بام ساختمان‌ها ساخته می‌گردد. گنجایش آن محصور می‌باشد و مکان مورد استفاده می‌بایست تحمل وزن این وسایل را داشته باشد.

Rooftop parking

پارکینگ زیرزمینی

این نوع از گونه‌های پارکینگ‌ها، بسیار کم مورد به کارگیری قرار می‌گیرد؛ چون ایجاد کرد آن نیاز به محاسبات پیچیده دارد. این پارکینگ‌ها در فضایی پایین‌تر از سطح زمین ساخته می‌گردند. این نوع پارکینگ‌ها، در پایین جاده، آپارتمان، پل‌ها و… ساخته می‌گردد.

Underground parking

پارکینگ هوشمند

به کارگیری از این نوع پارکینگ‌ها در حال ارتقاء می‌باشد و برای مکان‌هایی مورد به کارگیری قرار می‌گیرد که فضای کافی برای ساخت پارکینگ نیست. در این نوع پارکینگ‌ها، تعداد بیشتری خودرو جای می‌گیرد و خودروها با به کارگیری از ماشین‌های الکتریکی یا این که مکانیکی به طور خودکار و فارغ از دخالت بشر جا به جا می‌شوند و سبب صرفه جویی در محیط و هزینه می‌شوند.

پارکینگ‌های روتاری از این نوع پارکینگ‌ها به شمار میایند و گنجایش پارک ۱۲ تا ۱۶ خودرو را دارند؛ قابلیت و امکان نصب آسوده و سریع، نیاز به فضای بسیار کم، کاهش ترافیک، عدم نیاز به تهویه، ارتقاء تعداد طبقات پارکینگ و صرفه جویی در جای از مزایای ترویج این نوع از انواع پارکینگ‌ها می‌باشد.

Smart parking

استاندارد جهانی پارکینگ تجاری

پارکینگ‌ها در دنیا دارای استانداردهای ویژه‌ای می‌باشند. که رعایت کردن آن‌ها الزامی می‌باشد. و رعایت کردن این استانداردها هم به بهتر شدن پارکینگ برای رانندگان یاری می‌نماید. و هم سبب جذب مشتری‌ها بیشتر می‌شود. پارکینگ‌ها از مهم‌ترین بخش‌های مرکزهای تفریحی، تجاری و مرکزهای خرید می‌باشد.

نمونه‌ای از تهویه پارکینگ

به این ترتیب می‌بایست در این زمینه از بهترین اجناس مصرف شود و مجموع استانداردها رعایت گردد تا این مرکزهای خرید بهترین بازدهی را داشته باشند. در این بخش استانداردهای بین المللی پارکینگ تجاری را مطرح می‌کنیم. تا با این استانداردها که در کشورهای مختلف در حال اعمال شدن می‌باشند آشنا گردید.

این پارکینگ‌ها می‌توانند در فضای باز و بسته باشند. محدودیتی در‌ این رابطه نیست اما نکته حائز اهمیت‌تر تعداد ظریف جای پارک خودروها می‌باشد که بسته به محل پارکینگ و کابری آن ممکن می‌باشد گوناگون باشد ولی می‌بایست متناسب با کاربری باشد آن باشد. از سایر استانداردهایی که بایستی رعایت گردد سیستم هایی می‌باشد که برای تهویه هوا می‌باشد که برای اطرافیان و اهل یک محل هم ایجاد مزاحمت نشود.

Parking lot ventilation

بیشتر بخوانید: با 10 ساختمان ضد زلزله جهان آشنا شوید

استاندارد جهانی رمپ در پارکینگ

اندازه متوسط ورودی برای پارکینگ‌های بزرگ دست کم شش متر و برای پارکینگ‌های کوچک‌تر دست کم سه متر می‌باشد. اندازه ورودی پارکینگ‌ها اهمیت زیادی دارد به جهت اینکه خودروها می‌بایست بتوانند به راحتی به پارکینگ وارد شوند و به راحتی هم از آن خارج شوند.

اندازه ورودی پارکینگ بایستی طوری باشد که خودروها بتوانند به راحتی با سر وارد شوند و به همان صورت هم بیرون روند. در حالتی که اختلاف سطح میان تراز ورودی و كف پاركينگ حداكثر 50 سانتي متر باشد. ورود و خروج اتومبيل با دنده عقب بلا مانع می‌باشد. در طراحي اين گونه پاركينگ‌ها ايستگاه پیش از رمپ الزامی نمی‌باشد و می‌توان بدون به کارگیری از پایانه به راحتی از پارکینگ به کار گرفت.

Parking ramp

جمع بندی

امروزه طراحی پارکینگ در ساختمان‌های مسکونی بسیار حائز اهمیت است. این موضوع به دلیل اهمیت کارایی و عملکرد صحیح پارکینگ برای ساکنین است. اگر طراحی پارکینگ به درستی صورت نگیرد، ممکن است با مشکلاتی مانند کمبود فضای پارکینگ یا دسترسی نامناسب مواجه شویم. بنابراین، رعایت قوانین و ضوابط مربوط به طراحی پارکینگ مسکونی بسیار اهمیت دارد.

این ضوابط شامل مواردی مانند ابعاد حداقلی پارکینگ، تعداد مورد نیاز برای هر واحد مسکونی و دسترسی به پارکینگ ها می‌شود. به طور کلی، رعایت این قوانین و ضوابط منجر به ایجاد یک محیط مسکونی مناسب و راحت برای ساکنین می‌شود.

نظر شما درباره این مطلب چیه؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

اولین نفر شما هستید

2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سعدیان
    2023-09-02 2:24 ب.ظ

    یک رمپ استاندارد چقدر باید ارتفاعش باشه؟

    پاسخ
    • علیرضا ادیب نیا
      2023-09-03 3:38 ب.ظ

      سلام شما باید درصد شیب و طول رمپی که میخواید داشته باشین رو محاسبه کرده باشین و طبق اون ارتفاع رو بسنجید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up