درب ضد حریق چیست؟ استانداردها و ضوابط درب عایق حریق

درب-ضد-حریق

درب ضد حریق چیست؟ استانداردها و ضوابط درب عایق حریق

()

درب ضد حریق یک ابزار اساسی برای ایمنی و امنیت در ساختمان ها و فضاهای عمومی است. این درب ها از مواد مقاوم در برابر حرارت و آتش ساخته میشوند تا در صورت بروز حریق، امکان گسترش آن به دیگر اتاق ها و فضاها را کاهش دهند. استفاده از درب های ضد حریق در ساختمان ها و اماکن عمومی، به عنوان یک اقدام ایمنی و پیشگیرانه بسیار حائز اهمیت است.

درب ضد حریق چیست؟

درب ضد حریق، نوعی از درب است که از لحاظ عملکرد با درب های ضد سرقت و… متفاوت می باشد. درب های ضد حریق به درب هایی گفته می‌شود که مقاومت حرارتی بالایی دارند و می‌توانند از گسترش آتش جلوگیری کنند.

درب های ضد حریق دارای یراق آلات و چارچوب مقاوم در برابر آتش سوزی  بوده و با جدا کردن فضا ها از هم به صورت دود بند مانع از گسترش آتش سوزی و خسارات ناشی از آن میشود. به همین دلیل است که نقش مهمی در بالابردن ایمنی دارد و باعت راحت تر شدن پروسه ی فرار افراد هنگام آتش سوزی میشود.

این نوع درب عموما در مکان هایی مانند مجتمع های مسکونی و تجاری، سالن های همایش، ادارات، پالایشگاه‌ ها، راهروهای ارتباطی بیمارستانی، فرودگاه ها، موتورخانه ها و… وجود دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است. درب‌های ضد حریق به منظور ایجاد زمان کافی برای فرار افراد در صورت وقوع حریق و همچنین حفاظت از ساختمان ها استفاده می‌شوند.

What is a fire door

درب امنیتی چیست؟

درب امنیتی (Security Door) یا درب ضد سرقت، به درب هایی گفته می‌شود که در مقابل شکستن مقاوم سازی شده اند و به قفل هایی جهت جلوگیری از سرقت و تهاجم نیز تجهیز گردیده اند. درب های امنیتی در ساختمان های تجاری و دولتی، همچنین در خانه های مسکونی استفاده می‌شوند.

این درب ها اغلب ضد حریق میباشند، تا مانع از گسترش آتش در ساختمان ها شوند. درب های امنیتی گاهی به تجهیزات امنیتی، حفاظتی و هشدار دهنده نظیر کارت مغناطیسی، قفل الکترونیک و دستگاه هشدار و تجهیزات کنترل دسترسی نیز تجهیز می‌شوند.

جنس درب ضد حریق

جنس بیرون درب ضد حریق و جنس درون آن با هم متفاوت است.  جنس بیرونی این درب ها معمولا  فولاد است و دارای روکشی از ورق فولاد با پوشش رنگ تمام کوره ای میباشند. جنس درونی آن عموما از پشم سنگ، شبکه های مشبک کامب، صفحه پرلیت، صفحه فیبر و… که عموما به صورت تک لنگه، دو لنگه لولایی یا کشویی متناسب است.

پشم سنگ نسوز به عنوان عایق حرارتی استفاده می‌شود که می‌تواند تا ۴ ساعت در دمای ۸۰۰ درجه سانتی گراد مقاومت کند. این درب ها با استفاده از لاستیک درزگیر نسوز اطرافشان، از ورود دود و گازهای سمی جلوگیری می‌کنند.

انواع درب ضد حریق

درب های ضد حریق به چهار گروه مختلف بر اساس کاربردهای خاص تقسیم می‌شوند

  • درب های خروج اضطراری برج‌های مسکونی، اداری و هتل، درب های بیمارستانی
  • درب های مخصوص خزانه و انبار
  • درب های مخصوص نیروگاه‌ های برق

هر یک از این گروه ها نیازهای خاصی دارند و برای حفظ امنیت و کاهش خطرات حریق در محیط های مختلف استفاده می‌شوند.

اجزای درب ضد حریق

خود بسته شو

درب ضد حریق مجهز به سیستمی است که درب خود به خود پس از باز شدن بسته میشود و برای اطمینان از این موضوع درب به یک وسیله مکانیکی تایید شده مجهز میشود. درب های واقع در گذرگاه خروج، دروبن پلکان، خروج های افقی  یا دروبند فضاهای مخاطره آمیز از این نوع درب میباشد.

دستگیره آنتی پنیک

به منظور سرعت بخشیدن در باز شدن درب های مقاوم در برابر آتش سوزی هنگام فرار افراد در زمان اظطراری، دستگیره هایی با این عنوان طراحی شده است که جزء اصلی این نوع درب میباشد، این نوع دستگیره امکان دارد با توجه به مکانیزم و ضرورت بهره گیری از آن در انواع مختلف تولید شود.

از دیگر اجزای درب های ضد حریق میتوان به دستگیره، قفل، لوله اتصالات، چارچوب، نوار پف شده و… اشاره کرد. در خصوص مقاومت درب در برابر حریق و خرید آنها  این نکته بسیار مهم را نباید فراموش کرد که حتما دارای تمامی استانداردها باشند و به میزان قابل قبولی در برابر آتش سوزی مقاومت کند.

Anti panic handle on the fireproof door

ویژگی‌های فنی درب ضد حریق

درب ضد حریق، یکی از محصولات مورد تأیید و توصیه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران است. این درب، مقاوم در برابر حریق تا دمای 1200 درجه سانتیگراد به مدت 120 دقیقه بوده و عدم شعله وری در موقع حریق و جلوگیری از انتقال دود گرم و سرد را فراهم می‌کند.

از مواد سازگار با محیط زیست بدون مواد سمی و برگشت ناپذیر استفاده شده است. این درب با ابعاد ۲۱۷*۱۰۵ سانتی متر، با چهارچوب فولادی و عایق بندی ویژه بین دو جداره با پشم سنگ مخصوص (دانسیته۸۰) مقاوم در برابر صدا و گرما می‌باشد.

همچنین این درب، دارای دو لایه ورق فولادی 1.5 میلیمتری، لولای فولادی ck45 ضد سایش و دستگیره ضربه ای خروجی از نوع آنتی پانیک است.

درب ضد حریق چه مشخصاتی دارد؟

درب های ضد حریق با تاییدیه آتش نشانی باید از استانداردهای اولیه ی مشخصی برخوردار باشند تا بتوانند به خوبی عملکرد کنند. این استانداردها شامل مواردی مانند مقاومت تا دمای بیش از 1200 درجه سانتیگراد، جلوگیری از ورود دود به داخل، عدم استفاده از مواد مضر برای محیط زیست در زمان تولید، جلوگیری از ورود صدا به داخل، داشتن دستگیره ضد حریق و داشتن دفترچه تاییدیه فنی می‌شود. این موارد برای اطمینان از عملکرد صحیح و ایمنی درب های ضد حریق بسیار حائز اهمیت می‌باشند.

آیا میدانید سیستم تهویه و تخلیه دود پارکینگ چیست؟

کیفیت و مقاومت درب ضد حریق

مقاومت درب های ضد حریق بستگی به ساعت و دقیقه ای که می‌توانند در معرض آتش باشند و سالم بمانند دارد. در ساده ترین حالت، مقاومت درب ضد حریق باید حداقل از یک ساعت باشد و ضخامت ورق های فولادی داخل درب نباید از یک میلی متر کمتر باشد.

انتخاب درب ضد حریق باید به محل مورد استفاده آن بستگی داشته باشد. برای محل هایی که نیاز به مقاومت بالا دارند، درب های با کیفیت و مرغوبیت بالا باید استفاده شود، اما در مکان های دیگر، مدل های معمولی تری نیز ممکن است مناسب باشند. انتخاب این محصول باید با مشورت کارشناسان صورت گیرد و همه محاسبات علمی و تجربی در مورد آن باید انجام شود.

خرید درب ضد حریق

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، پس از ثبت درخواست شرکت های تولید کننده درب های ضد حریق دارای گواهینامه فنی از مرکز تحقیقیات مسکن و راه و شهرسازی نسبت به بررسی مدارک و مستندات مربوطه و بازدید از شرکت و کارخانه ها اقدام نموده و پس از موفقیت در جلسه تعیین صلاحیت، شرکت در لیست شرکت های ارائه دهنده تجهیزات درب‌های ضد حریق مندرج و در سایت سازمان قرار میگیرد.

لازم به ذکر است شرکت های مذکور بدون هیچ رتبه بندی در لیست بارگذاری شده و سایت سازمان قرار میگیرد. بنابراین در ابتدا پس از مراجعه به این لیست کارفرما میتواند درب های مورد احتیاج خود را انتخاب و پس از استعلام از شرکت های ذکر شده که در سایت ثبت شده انتخاب کند.

نصب درب ضد حریق

نصب درب ضد حریق یک وظیفه حرفه ای است که باید توسط کارشناسان انجام شود، اما اگر شما هم نکات مهم نصب را بدانید، می‌توانید نقش خود را در این فرایند ایفا کنید. ابتدا، محل نصب باید به دقت بررسی شود تا از مقاومت دیوارهای اطراف و قرارگیری صحیح مطمئن شویم.

سپس چارچوب مربوط به درب نصب می‌شود و درب روی آن قرار گرفته و تنظیم می‌شود. در نهایت، هر فضای خالی بین چهارچوب و درب با مواد مناسب پر می‌شود تا اطمینان حاصل شود که درب به صورت کامل محافظت کننده است.

Fire door installation

ضوابط نصب درب ضد حریق

به منظور ارئه گواهی اصالت کالا درب های ضدحریق به سازمان تمامی مفاد در گواهینامه باید به صورت تایپ شده تکمیل و مهر و امضا شرکت، مهندس فنی شرکت مذکور و مالک پروژه را حتما داشته باشد.

بیشتر بخوانید: مهمترین تجهیزات آتش‌نشانی که باید بشناسید

  • وجود سوراخ یا هر گونه خللی در سطوح درب ضد حریق یا قاب آن مجاز نیست.
  • عدم وجود شیشه یا ترک خوردگی پنجره های شیشه‌ای در درب های دارای دریچه دید غیر مجاز است.
  • پشت چهار چوب به وسیله مصالح کامل پر شود.
  • تمامی یراق آلات بدون زنگ زدگی یا آسیب ظاهری بوده و در حالت فعالیت به راحتی و بدون مشکل عمل کند.
  • چارچوب درب های ضد حریق باید در مراحل سفت کاری توسط سه شاخک به اندازه 25 سانتی متر از هر طرف داخل دیوار نصب شود.
  • هر گونه خوردگی، زنگ زدگی، تاب خوردگی و شکستگی در درب های ضد حریق غیر مجاز میباشد.
  • حتما با مراجعه به سایت شرکت تولید کننده و تامین کننده درب های ضد حریق، با وارد کردن کد رهگیری از صحت خرید اطمینیان حاصل نمایید.
  • تمای درب ها باید دارای پلاک مورد تایید از آزمایشگاه بر روی چارچوب درب و لنگه نصب شده باشد.
  • در هنگام نصب دود بند، زیر کار باید کاملا تمیز باشد تا چسب نوار به صحیح ترین حالت نصب شود.
  • نوار دودبند باید در لبه و گوشه ها بصورت فارسی نصب شود.
  • به منظور عدم فرار متصرفین، به هنگام نصب درب ها (بازشو و فاصله گردش آن ها) عدم کاهش راه خروج باید حتما لحاظ شود.
  • علائم و تابلوها به درستی نصب شده باشد.
  • سیستم های یراق آلات شامل خود بسته شو و .. فاصله و تعداد لوله ها از یکدیگر، قفل و دستگیره پنیک بار و… آزمایشگاهی نصب شود.

در صورتی که درب های عرضه شده متناسب با الزامات اعلام شده در بندهای موجود در ضوابط درب های ضد حریق باشد. استفاده از آنها در پلکان خروجی مانعی ندارد. بدیهی است این اصول تا یک سال پس از تاریخ انتشار رسمی استاندارد ملی ایران در خصوص درب های ضد حریق و روش های آزمون معتبر میباشد و پس از آن شرکت های تولید کننده و بازرگانی ملزم به ارائه خدمات استاندارد ملی میباشند که شامل دو دسته درب های وارداتی و تولید داخل میشوند.

جمع بندی

در این مطلب سعی شد تا کمی درمورد درب های ضد حریق و انواع آنها به شما اطلاعات مفیدی داده شود. درب‌های ضد حریق یکی از اصولی ترین اقدامات ایمنی در ساختمان ها و اماکن عمومی است.

این درب ها از جنس مواد مقاوم در برابر حرارت و آتش ساخته می‌شوند و در صورت بروز حریق، میتوانند از گسترش آتش و دود به سایر بخش‌های ساختمان جلوگیری کنند. همچنین، این درب‌ها از طریق هشدارهای خودکار یا دستی، قابلیت بسته شدن و جلوگیری از ورود هوا و آتش به داخل فضاهای دیگر را دارند. استفاده از درب‌های ضد حریق در هر ساختمان و امکان مراقبت از اموال و ارواح افراد را افزایش می‌دهد.

 اگر صاحب کسب و کار، بیزینس من، کارخانه دار و به نوعی شخصی هستید که مجموعه ای را مدیریت میکنید، پیشنهاد میکنیم برای حفظ امنیت خود و اطرافیانتان حتما از درب‌های ضد حریق و همچنین پوشش ضد حریق استفاده کنید.

نظر شما درباره این مطلب چیه؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

اولین نفر شما هستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up