اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

()

آتش سوزی یکی از حوادثی است که ساختمان ها را در معرض خطرات جدی قرار می دهد. در صورت وقوع آتش سوزی، اسکلت فلزی ساختمان یکی از قسمت هایی است که آسیب می بیند و در معرض خطر است. ایمن ترین روش برای جلوگیری از فروپاشی اسکلت فلزی در اثر آتش سوزی، اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی است.

محاسبه گر آنلاین قیمت پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

پوشش ضد حریق اسکلت فلزی چیست؟

با انواع ستون فلزی

اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی یکی از روش های موثر برای افزایش ایمنی ساختمان های فلزی در برابر آتش است. پوشش های ضد حریق یا فایرپروف (Fireproof)، موادی هستند که روی اسکلت سازه قرار می گیرند، و بنا را برای زمان آتش سوزی مقاوم می کنند. این پوشش در زمان حریق از سازه محافظت می کند، از فروپاشی سازه در برابر حرارت بالای آتش جلوگیری می کند، و باعث می شود میزان خسارت به حداقل برسد.

پوشش ضد حریق چگونه از سازه فلزی محافظت می کند؟

پوشش ضد حریق اسکلت فلزی، با ایجاد یک لایه محافظ از انتقال گرما به سطح جلوگیری می کند. پوشش مقاوم حریق باعث می شود که اسکلت فلزی در دمای بالاتری ذوب شود، در نتیجه هنگام آتش سوزی، ساکنان زمان بیشتری برای تخلیه ساختمان دارند. مواد پوشش ضد حریق به صورت انبساطی می سوزند و از انتقال گرما به سطح اصلی اسکلت جلوگیری می کنند. البته، مقدار مقاومت پوشش ضد حریق در برابر آتش، به نوع و کیفیت پوشش بستگی دارد.

پوشش مقاوم حریق اسکلت فلزی در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

پوشش ضد حریق اسکلت فلزی برای تمامی سازه های فلزی که در آن ها احتمال وقوع حریق وجود دارد، قابل استفاده است. مانند ساختمان های مسکونی، پاساژها، پالایشگاه‌ ها، نیروگاه ها، کشتی‌ ها، کارخانه ها، انبارها و غیره.

انواع پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

پروژه اجرا شده با مواد معدنی
شاتکریت مواد معدنی

پوشش های ضد حریق اسکلت فلزی به سه دسته اصلی تقسیم می شود که عبارتند از:

  1. پوشش ضد حریق با مصالح بنایی (پایه سیمانی)
  2. پوشش های ضد حریق با مصالح معدنی
  3. رنگ های ضد حریق یا متورم شونده

مزایا و معایب پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

مزایا

  • افزایش مقاومت و ایمنی ساختمان در برابر آتش
  • افزایش زمان تخلیه ساختمان در هنگام آتش سوزی
  • کاهش خسارات مالی ناشی از آتش سوزی
  • عایق صدا و رطوبت
  • جلوگیری از رشد باکتری‌ و قارچ
  • جلوگیری از خوردگی و زنگ ‌زدگی

معایب

  • هزینه بالای اجرای پوشش ضد حریق
  • نیاز به تعمیر و نگهداری دوره ای

ضخامت مورد قبول پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

IMG 20220405 134815

بر اساس آئین نامه مربوط به سازه‌‌ های مقاوم در برابر حریق، حداقل ضخامت پوشش ضد حریق سازه های اسکلت فلزی باید برابر با ضخامت پوشش طراحی باشد تا مورد قبول قرار گیرد. مواد دیگر هم می تواند برای محافظت یا حفظ زیبایی پوشش ضد حریق استفاده شود مانند کیورینگ برای جلوگیری از ترک خوردگی، رنگدانه برای حفظ زیبایی و مواد آب بندی برای جلوگیری از زنگ زدگی.

نحوه اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی یک کار تخصصی است و نیاز به سال ها تجربه و دانش دارد. شرکت اجرا کننده باید دارای نیروهای ماهر، تخصص مهندسی و ابزار آلات و تجهیزات مختلف باشد. مراحل اجرای پوشش ضد حریق سازه های فلزی عبارتند از:

  1. شست و شو و آماده سازی سطح فلز
  2. انتخاب نوع پوشش ضد حریق
  3. اعمال پوشش ضد حریق
  4. خشک شدن پوشش ضد حریق

نحوه اجرای پوشش ضد حریق پایه سیمانی برای سازه اسکلت فلزی

مراحل پوشش ضد حریق پایه سیمانی یا با مصالح بنایی در اسکلت فلزی به دو قسمت تقسیم می شود. مرحله زیر سازی و مرحله شات کریت یا پاشش متریال

مرحله زیر سازی شامل مصالح مختلفی از جمله توری رابیتس، میلگرد و الکترود می باشد که طبق ضوابط آتش نشانی و فرمول های خاص سازمان تحقیقات، جوشکاری و رابیتس کاری المان های سازه های فلزی، انجام می شود. نرخ هر یک از مصالح استفاده شده در زیرسازی، می ‌تواند در بهای تمام شده اجرا تاثیر بگذارد. نوع رابیتس و نوع میلگرد استفاده شده در مرحله زیرسازی، استاندارد های خاص خود را دارد.

به عنوان مثال هر چقدر رابیتس سبک تر باشد تعداد میل گرد هایی که رابیتس را نگه می دارند بیشتر می شود، چون هنگام شات کریت اگر رابیتس سبک باشد و توسط میل گرد مهار نشود، شکم می دهد، که قابل قبول نمی باشد. همچنین رابیتس ها باید به طور کامل به المان بچسبند و سپس با میل گرد جوشکاری شوند.

زیرسازی-پوشش-ضد-حریق-مواد-معدنی
زیرسازی-پوشش-ضد-حریق-مواد-معدنی

به عنوان مثال در ستون های آی شکل، رابیتس باید دور ستون بچرخد و در تو رفتگی ستون نیز بچرخد، به طوری که پس از شات کریت حالت آط شکل داشته باشد. پس از مرحله زیر سازی، مرحله شات کریت انجام می شود.

مصالحی که در پاشش شاتکریت استفاده می شود، شامل سیمان، آب، ماسه سیلیکاته می باشد. نحوه مخلوط شدن مصالح به گونه ای است که بتن عیار ۴۰۰ تولید می کند، و به سطوح المان های سازه پاشش می شود. ضخامت قابل قبول پوشش های ضد حریق با مصالح بنایی، برای سازمان آتش نشانی و سازمان تحقیقات، برای تیر ها چهار سانتی متر و برای ستون ها دو و نیم سانتی متر است.

دو نوع دستگاه پاشش برای پوشش ضد حریق مصالح بنایی وجود دارد:

  1. دستگاه شات کریت ماردونی که ابتدا مصالح را توسط میکسر مخلوط می کند، سپس به صورت سفت به سطح فلز می پاشد و سطحی صاف و زیبا به وجود می آورد. این دستگاه مصالح کمتری نسبت به دستگاه پیستونی مصرف می کند ولی اصطحلاک بیشتری دارد. اجرای پوشش با دستگاه ماردونی، به دلیل مصرف کم مواد و ظاهر زیبا تر، بهتر می باشد.
  2. دستگاه پیستونی مصالح را به صورت شل میکس می کند و سپس به سطح فلزی می پاشد. به علت پاشش شل و پخش، میزان مصالح مصرفی آن بیش تر از دستگاه ماردونی است.

پاشش ملات ماسه و سیمان در دو مرحله انجام می شود. پس از خشک شدن مرحله اول، مرحله دوم پاشش می شود و ضخامت تنظیم می گردد. پوشش های ضد حریق با مصالح بنایی ارزان ترین قیمت را در بین پوشش های ضد حریق دارند، زیرا مصالح بنایی به راحتی در دسترس هستند و مواد اولیه آن ها قیمت کمتری دارند.

واحد محاسبه قیمت در پوشش های ضد حریق با مصالح بنایی، اغلب متر مربع سطح کار انجام شده است. مگر کار های کوچک که به صورت چکی انجام می شود. اجراهایی که به روش متر کردن سطح کار انجام شده، محاسبه می شوند به این صورت است که، ضخامت پاشش شده روی سطح تیر و ستون به صورت آفست محاسبه می گردد.

پس از اتمام پاشش ملات ماسه و سیمان و اتمام کار اجرا، مراتب اداری طی می شود. بازرس آتش نشانی برای تایید نهایی اجرا می آید و پس از انجام تست های مربوطه (مثل تست چکش و تست ضخامت)، گزارش تایید را به سازمان ارائه می دهد.

نحوه اجرای پوشش ضد حریق پایه معدنی برای سازه اسکلت فلزی

پوشش های ضد حریق پایه معدنی از مواد معدنی نسوز ساخته می شود. این پوشش ها مقاومت حرارتی بالا و انتقال حرارتی بسیار کندی دارند، در نتیجه باعث می شوند آتش خیلی دیر تر به لایه های زیرین سازه برسد. این پوشش، با توجه به نوع مواد مصرفی اجرا های متفاوتی دارد، ولی در کل سه مرحله برای اجرا دارد که عبارتند از:

  1. مرحله شست و شو
  2. مرحله زیر سازی
  3. شات کریت یا پاشش مصالح روی سطح

مرحله شست و شوی المان های فلزی مرحله مهم و حساسی است، چون شست و شوی خوب باعث می شود که پوشش پس از پاشش بر روی المان ها، دچار طبله و تو خالی بودن نشود، و مورد تایید سازمان تحقیقات و آتش نشانی باشد. شست شو معمولا توسط واتر جت انجام می شود.

مرحله زیر سازی با توجه به نوع متریال مصرفی متفاوت است. یعنی در بعضی انواع متریال، زیر سازی باید به صورت فول مش، یعنی زیر سازی کل سطح تیر ها و ستون ها انجام شود. در برخی دیگر، زیر سازی به صورت نیمه فول اجرا می شود. به عنوان مثال بیست و پنج در صد از تیر های بزرگ، مش بندی می شوند.

پوشش ضد حریق یا Fire Proof چیست؟ | آذر ایستا بنا

در مرحله پاشش، مواد معدنی (مانند ورمیکولیت، دولومیت و پرلیت) با آب مخلوط می شوند و روی سطوح فلزی پاشیده می شوند. متریال معدنی به صورت کیسه کیسه بسته بندی می شوند. پس از پاشش متریال معدنی، بازرسین سازمان آتش نشانی برای تایید پوشش ضد حریق به ساختمان مراجعه می کنند، و تست ضخامت و چسبندگی را انجام می دهند.

برخلاف پوشش های ضد حریق با مصالح بنایی که در اجرا یکسان بودند، پوشش های ضد حریق معدنی با توجه به استاندارد های کسب شده توسط شرکت مورد نظر، تنوع اجرایی دارند. به این صورت که برخی متریال دارای استاندارد، بدون زیر سازی و با ضخامت کم تر پاشش می شوند، و برخی به صورت فول مش و با ضخامت بیش تر پاشش می شوند. برخی متریال تولید شده در خارج از کشور، با ضخامت تنها یک سانتی متر اجرا می شوند.

نحوه اجرای پوشش ضد حریق پایه رنگی برای سازه اسکلت فلزی

پوشش پایه رنگی یا پوشش ضد حریق رنگ های متورم شونده، نوعی پوشش است که از رنگ های ضد حریق و نسوز ساخته می شود. این نوع پوشش از قابلیت انبساط برخوردار است و در زمان آتش ‌سوزی منبسط می‌ شود. این ویژگی از رسیدن شعله های آتش به اسکلت فلزی سازه جلوگیری می کند.

مراحل اجرا:

  1. این نوع پوشش ها نیاز به مرحله زیر سازی ندارند.
  2. ابتدا باید المان های فلزی به دقت شسته شوند.
  3. سپس یک دست رنگ آستر زده می شود.
  4. در مرحله بعد رنگ نهایی زده می شود.

یکی از مزایای این نوع پوشش سرعت اجرای آن است. همچنین زیبایی ظاهری آن بیشتر است، ولی هزینه آن نسبتاً بالاتر است.

قیمت اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

قیمت پوشش ضد حریق به عوامل مختلفی مانند نوع پوشش، متراژ سطح مورد نظر، و هزینه های مختلف اجرا بستگی دارد. نکات مهم در پوشش ضد حریق اسکلت فلزی انتخاب نوع پوشش ضد حریق مناسب، ضخامت پوشش بر اساس استانداردها و یا فرمول های ضخامت پوشش، اجرای پوشش ضد حریق توسط یک متخصص و تعمیر و نگهداری دوره ای پوشش ضد حریق.

پوشش ضد حریق اسکلت فلزی یک روش برای افزایش مقاومت سازه های فلزی است که توسط سازمان آتش نشانی تایید شده است. بناهای فلزی در دمای بالای 500 درجه سانتیگراد مقاومت خود را از دست می دهند و آسیب پذیر می شوند. پوشش ضد حریق مقاومت آن ها را افزایش می دهد، در نتیجه از فروپاشی ساختمان جلوگیری می کند و جان شما را نجات می دهد.

نظر شما درباره این مطلب چیه؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

اولین نفر شما هستید

4 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • صابونیان
    2023-08-16 3:24 ب.ظ

    پوشش حریق اسکلت فلزی چقد دوام میاره یعنی چند دیقه میتونه آتش رو تحمل کنه؟

    پاسخ
  • سلام قیمت پوشش ضد حریق پایه سیمانی رو می خواستم
    آیا ارسال نقشه سازه جهت استعلام قیمت الزامی می باشد؟

    پاسخ
    • azaristabana
      2020-12-18 3:10 ب.ظ

      با سلام خدمت جناب مهندس گلکار عزیز
      در صورتی که استعلام قیمت در رابطه با اجرای پوشش ضد حریق با مصالح معدنی باشد ، بله اجباری است ،اما اگر پوشش ضد حریق پایه سیمانی (ماسه و سیمان) را انتخاب کنید ، احتیاجی به نقشه سازه نیست و فقط بازدید میدانی کارشناسان ما جهت قیمت دهی کافی می باشد.
      با تشکر از ارسال نظر شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up